(Red. anm.: Denne serien er skrevet som en del av et opplæringsprosjekt internt i Dahls Data AS og er skrevet ut i fra forfatterens eget erfaringsnivå og er ment å tilby et interessant perspektiv i fra noen som lærer seg SEO / søkemotoroptimalisering. Dahls Data AS jobber kontinuerlig med søkermotoroptimalisering og tilbyr tjenester og eksperter innen dette til bedrifter i Norge.)

SEO – search engine optimization (søkemotoroptimalisering).

Mange kjenner til dette uttrykket og vet det har noe å gjøre med Google, Bing, Yahoo osv. men hvordan lander man egentlig høyt oppe i rankingen? Det var det jeg lurte på og gikk på jakt etter det som står bak. I vår serie «SEO – hva er dette egentlig?» kan du lese hva jeg fant – del for del.

Hvorfor er SEO så verdifullt?

Først og fremst er det viktig å forstå hvorfor alle snakker som SEO. Akkurat nå er det 1 055 475 380 nettsider online fra hele verden, hvorav 4 066 325 har en .no-ending og dette tallet blir større og større hvert sekund. Du har kanskje en liten til middelstor bedrift og tenker for eksempel å opprette en nettbutikk for å selge tilpassede t-skjorter. Ditt mål er kanskje at mange besøker nettbutikken din når de søker etter «tilpassede t-skjorter» e.l. i Google fordi det betyr at du sannsynligvis får solgt mer. Men hvis noen skriver inn dette i Google og nettsiden kommer opp på den sjette Google-siden, kommer ingen til å besøke din side. Det er dumt. Og SEO gjør noe med akkurat dette.

Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering betyr stort sett at man optimaliserer slik at man lander høyt oppe på SERP (Search engine results page) hos søkemotorer som Google, Bing og Yahoo. Altså at den egne nettsiden kommer som ene av de første når man søker etter bestemte ord. Dette kan man oppnå ved å benytte seg av forskjellige teknikker. Det finnes to hovedområder i SEO: on-page optimization og off-page optimization.

Og – hvordan lander man nå høyt oppe i rankingen?

Det første skrittet er å optimalisere på nettsiden sin – altså on-page optimization. Det kan du allerede starte med når du begynner å utvikle nettsiden. Her dreier det seg om å tilpasse innholdet sitt og skape en bra struktur med URLer. Hvordan å bringe innholdet til Google-indeksen er også en del av on-page optimization. I tillegg ser man på titler, beskrivelser og overskrifter og interne lenker.

Det andre skrittet er off-page optimization. Her prøver man å finne ut lenkeverdier og setter opp en lenkestrategi.

Hvordan alt dette fungerer i praksisen, viser jeg deg i de neste delene ved å dype ut hvert område. Så stay tuned!